Thursday 21 May 2015

Adventurous: Paragliding Sites in Malaysia


Paragliding merupakan salah satu aktiviti sukan lasak yang semakin meningkat popular. Sebenarnya sukan ini sudah lama bertapak di Malaysia cuma mungkin tak ramai yang pernah tahu tentang ini. Kali pertama saya mencuba sukan ini adalah pada tahun 2014 di mana secara kebetulan ada di kalangan kawan-kawan saya yang share event dekat Facebook. Waktu tu saya sendiri pun tak tahu
apa itu paragliding. Bila buat research kat internet terasa macam takut tapi macam menarik.. Macam nak cuba... Then I tried to contact the events' organizer.

Ouh sebelum saya terlupa, biar saya perkenalkan organizer event tersebut. At least saya dah tolong majukan perniagaan mereka. Ok, that event was organized by Eco Trip Adventure. You can go to facebook and search their page there. I think they don't have website. Just Facebook and instagram. 
So I decided to join and made payment to them. Its cost me around RM150 to RM170 and the event was held at Kuala Kubu Baharu. Its took around 30 minutes to 60 minutes driving from Kuala Lumpur to Kuala Kubu Baharu. 

Masa mula-mula nak take off tu memang rasa bergegar je jantung dengan lutut ni sebab saya jenis yang gayat jugak. Tapi bila dah berada di udara, SubhanAllah.... I really can't forget the feelings. Tenang sangat... Sejuk... Rasa macam amazing gila... Tak puas sebenarnya sebab duration dia around 20 minutes jer. Bila dah landing, serius rasa nak buat lagi paragliding ni. That's why lepas tu saya dan kawan saya terus beli tiket flight to Nepal semata-mata nak buat paragliding but God Knows best... Kami tak berpeluang untuk melakukan paragliding di Nepal because of bad weather.. May be I can do next time dekat tempat yang lagi best... Grand Canyon may be? hehe 

Adventurous: Paragliding Sites in Malaysia

Here the list of paragliding sites in Malaysia if you want to experience flying around Malaysia

1. Cameron Highland
2. Kuala Kubu Baharu, Selangor (Most Popular)
3. Bukit Ramli, Selangor
4. Bukit Jugra, Banting, Selangor (Most Popular)
5. Broga Hill, Semenyih (Most Popular)
6. Bukit Dangdut, Seremban
7. Hijauan Heights, Pedas
8. Jempol, Selanor
9. Bukit Jeram, Selangor
10. Gunung Ledang, Johor
11. Sedili, Johor
12. Trinh Gill, Sandakan, Sabah
13. Bukit Lohan, Ulu Ranau, Sabah
14. Mount Kinabalu South Peak, Sabah
15. Kokol Hill, Sabah
16. Ruhiang Hill, Tamparuli, Sabah
17. Lambayan, Sabah
18. Sungai Paga, Sarawak
19. Bukit Batu Reput, Perlis
20. Bukit Malau, Kedah
21. Gunung Jerai, Kedah
22. Bukit Bidong, Terengganu


No comments:

Post a Comment