Thursday 6 August 2020

Rawatan di Chiropractic Setia Alam untuk Sakit Bahu, leher dan Tulang Belakang

Assalamualaikum,

Ok, Hani nak share sikit pengalaman Hani pergi ke Chiropractic Setia Alam. Actually to be honest.. Hani memang tak pernah tahu dan tak pernah ambil tahu pun tentang Chiropractic ni until one day my husband ajak pergi ke sana siap nak belanja Hani lagi. 

So, dah orang nak belanja kan.. kita on je lah. Padehal tak tahu pun apa servis yang Chiropratic ni buat. 

Katanya sebab Hani selalu mengadu sakit belakang and selalu minta En. Suami urut. So, En.Suami pun suggest la Hani dapatkan treatment di Chiropractic Setia Alam.

Apa Itu Chiropractic?

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam

Sebelum Hani teruskan bercerita, apa kata kita fahamkan dulu apa itu chiropractic.

Ok, chiropractic adalah rawatan penjagaan kesihatan yang menekankan diagnosis, rawatan dan pencegahan gangguan sistem muskuloskeletal khususnya tulang belakang. 

Teknik rawatan yang digunakan termasuklah menggunakan beberapa equipment, senaman serta kaunseling kesihatan dan gaya hidup. 

Rawatan ini membolehkan tubuh badan kita sembuh secara semula jadi tanpa bantuan ubat ubatan.

Sebenarnya rawatan chiropractic ni dah popular di seluruh dunia. Hani jer yang baru tahu.

China adalah negara yang mula-mula menggunakan teknik rawatan ini. Kemudian diikuti oleh Amerika Syarikat, Kanada dan banyak lagi negara.

Chiropractic merupakan alternatif untuk menyembuhkan rasa sakit pada otot, sendi, tulang dan joint sports. So, untuk mereka yang selalu duduk di ofis bekerja sampai sakit belakang memang sesuai la untuk dapatkan rawatan chiropractic.  

Macam Hani actually dah lama dah rasa sakit belakang ni sebab kadang-kadang dekat office asyik duduk je buat kerja dan mungkin postur badan waktu duduk tu tak betul. Sebab tu asyik sakit belakang dan bahu.


So, masa Hani tiba di Chiropractic Setia Alam, Hani diminta untuk mengisi borang dulu. Dekat borang tu Hani kena inform masalah Hani dan bahagian mana yang Hani selalu sakit.

Tak lama pun menunggu, then Hani dipanggil untuk masuk ke bilik consultation di mana Doktor Vi Vien akan check bahagian yang Hani sakit tu base on form yang Hani isi tu.

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam

Kagum Hani rasa bila Doktor Vi vien dengan mudah boleh detect masalah Hani just dengan sentuh sikit-sikit je.

Hani tak perlu buka tudung tapi bila dia sentuh bahu Hani secara perlahan, dia boleh rasa bahagian yang Hani sakit and dia cakap bahagian yang Hani sakit tu dah mula mengeras sebab terlalu lama Hani biarkan Hani sakit di situ. Rasa kagum di situ sebab apa yang dia cakap tu semua betul.

Doktor Vi Vien tersangat lah baik dan peramah. Rasa selesa sangat dengan dia. 

Selepas consultation, Hani di bawa ke hadapan dan staff di situ explain dekat Hani tentang package dan Plan yang ada. 

Apa yang Hani expect kos rawatan di sini mungkin akan cecah RM350 sebab tengok peralatan yang digunakan pun agak canggih tapi agak terkejut sebab kos rawatan cuma RM180. Kalau tambah dengan consultation RM100.. Consultation untuk hari pertama sahaja.. next day dah tak perlu.

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam

Tapi memandangkan Hani pergi dengan husband Hani yang merupakan pelanggan Chiropractic Setia Alam, Hani dapat diskaun promo referral.. which is total harga yang perlu dibayar untuk kali pertama adalah RM185 instead of RM280.

Which is ok la kan?

So Hani on je la.. lagipun En.Suami yang nak bayarkan. 

Lepas agree dengan plan dan package, Hani dibawakan ke bilik tertutup untuk dapatkan rawatan yang dilakukan oleh seorang physiotherapist perempuan melayu.

Ada 2 equipment di dalam bilik tersebut dan 1 lebih kurang macam bench untuk baring. Korang boleh lihat seperti dalam gambar di bawah.

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam

Dalam bilik ni Hani kena buka baju dan Hani diberikan kain untuk kemban sebab physiotherapist tersebut akan urut-urut belakang Hani lebih kurang macam dekat spa tapi dia fokus bahagian yang sakit tu which is dia focus dekat shoulders, leher, tulang belikat dan pinggang belakang Hani. 

Physiotgerapist tu pun baik, dia akan adjust urutan based on keselesaan kita. 

Lepas urut, physiotherapist tu buat ultrasound pulak. Tujuan ultrasound tu sebab ada bahagian lapisan bawah otot kita yang tak boleh nak urut dengan tangan, so ultrasound tu boleh reach otot yang kat bahagian dalam. 

Lepas prosedur ultrasound, Hani dirawat pula dengan teknik interferential macam dalam gambar di bawah ni.

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam

Physiotherapist tu akan letak pads tu dekat bahagian Hani sakit, then letakan ais pad dekat bahu Hani. Dia tinggalkan Hani untuk seketika sampai mesin tu berbunyi. Lebih kurang 15 minit macam tu.

Teknik interferential ni menggunakan electrical stimulation. Rasa dia macam semut-semut sikit. Kebas-kebas gitu... Tujuan dia untuk baiki our soft tissue yang rosak.

Seterusnya, Hani diminta untuk pakai baju balik dan berpindah ke bilik satu lagi. Dekat bilik ni ada kelengkapan seperti gambar di bawah ni.

Pengalaman yang Menarik Rawatan di Chiropractic Setia Alam
Ni Hani guna suami Hani sebagai model.. hehe
Kali ni Doktor Vi Vien sendiri yang treat Hani. Untuk treatment ini, Hani diminta untuk meniarap di atas bench tersebut. 

Bench tu akan bergerak-gerak sambil Dr. Vi Vien menekan nekan belakang Hani. Tujuan treatment ini adalah untuk mobilizes spinal joint Hani secara gentle dengan berirama gitu sambil2 stretches Hani punya soft tisu dekat tulang belakang.

Then Dr. Vi Vien menggunakan sejenis alat yang dipanggil Extracorporeal Shockwave (lebih kurang gitu la nama dia) yang macam kena tembak-tembak dekat spine kita tu.  

And the last treatment is Trigger Point yang ala-ala Thai Massage macam bagi letup bahagian belakang dengan kepala yang dibuat sendiri oleh Dr. Vi Vien. 

Hani nak explain secara detail treatment ni tak berapa pandai sangat sebab bukan background Hani. Tapi kalau korang rasa nak tahu lebih details, boleh la visit sendiri ke website Chiropractic Specialty Center dengan klik di sini.

Banyak info dan details diterangkan di dalam website tersebut untuk tambah pengetahuan korang semua.

Semoga perkongsian Hani kali ni bermanfaat untuk anda semua. Yang penting kita jaga kita! hehe


3 comments:

  1. It is actually nearly unattainable to come across well-advised users on this matter, although you look like you realize what exactly you’re posting on! Gratitude

    ReplyDelete