Wednesday 20 November 2019

TIPS PENJAGAAN RAMBUT DENGAN HANYA MENGGUNAKAN BAHAN ORGANIK

Assalamualaikum semua...

Hani adalah sejenis manusia yang sangat suka dengan bahan-bahan organik. Reason why Hani suka bahan organik sebab bahan organik adalah murah dan selamat untuk digunakan. Ia tidak mengandungi bahan kimia yang boleh memberi risiko kepada kita dan alam sekitar.

So, hari ini Hani share sikit tips macam mana nak jaga rambut dengan menggunakan bahan-bahan yang ada dekat dapur sahaja iaitu limau nipis dan santan.


Al maklumlah, bila usia semakin meningkat tu maka banyak la masalah keguguran rambut yang berlaku tak kisah la lelaki atau perempuan.

Caranya:

- Hiris limau nipis dan picit di sekitar kulit kepala untuk mencuci kulit kepala yang berkelemumur.

- lumurkan santan di sekitar kulit kepala dan rambut anda

- biarkan selama 30 minit hingga 1 jam

- mandi dan cuci rambut anda dengan syampoo dan bilas dengan perapi. (anda boleh guna apa sahaja shampoo. Hani cuma guna shampoo safi)

- sebagai tambahan, anda boleh letakkan vitamin rambut atau serum rambut selepas mandi.

Khasiat Limau Nipis

Kalau nak tahu, salah satu sebab kenapa rambut kita gugur adalah kerana akar rambut kita tidak menerima oksigen yang cukup disebabkan oleh kelemumur.

So, untuk mencegah rambut gugur, benda pertama yang anda perlu buat adalah hilangkan kelemumur di kepala terlebih dahulu dengan mencuci kulit kepala anda dengan limau nipis.

Khasiat Santan

Rasanya semua orang tahu betapa hebatnya santan dalam penjagaan rambut.

Santan mampu memberI nutrisi kepada rambut dan menjadikan rambut anda lebih sihat dan berkilau. Selain itu, santan juga mampu merawat masalah rambut gugur dan berkelumumur juga.

Vitamin E yang terkandung di dalam santan mampu meningkatkan pertumbuhan rambut anda.

Dan yang paling best, santan boleh melambatkan pertumbuhan uban. Haa... baru la nampak awet muda kan?

Masa mencuci tu memang anda akan lihat rambut anda akan gugur dengan banyak tapi percayalah, kalau anda amalkan perkara ini setiap hari selama 7 hari, anda akan lihat jumlah rambut anda yang gugur akan semakin berkurang.

Pada hari ketujuh, rambut anda dah tak gugur. Tapi jangan stop pulak. keep on cuci rambut dengan limau nipis dan santan setiap hari atau setiap 2 hari sekali.

Bahan organik ni tak sama macam bahan kimia. Anda mungkin perlu menambah sedikit kerajinan tapi percayalah, kesan menggunakan bahan organik adalah sangat wow!

Kalau anda nak tambahkan lagi khasiat, anda boleh juga gaulkan santan dengan daun lidah buaya sebab daun lidah buaya tak kurang hebatnya dalam membantu anda merawat rambut kerana ia boleh merawat dan mencegah rambut anda dari rosak.

Caranya mudah sahaja

- ambil 2 batang daun lidah buaya yang berukuran sederhana atau besar.

- potong dan kupas lidah buaya dan ambil bahagian isi dan gelnya

- hancurkan isi tersebut sampai halus bersama gelnya dan santan

- letak dekat rambut

- biarkan di rambut selama 30 - 60 minit

- cuci rambut dengan syampoo

Anda boleh guna rawatan ini seminggu sekali

Mudah kan? Dah la mudah, jimat duit lagi.

Hani pernah habiskan beratus ringgit untuk buat rawatan rambut di salon atau spa tapi kesannya tak sepower buat rawatan sendiri menggunakan bahan organik ini.

Yang penting, jimat duit!

Selamat Mencuba!




1 comment:

  1. nice sharing ^^

    https://www.nurulsyahirah.com/2019/11/follow-5-akaun-instagram-ini-untuk-kandungan-tentang-kewangan-terbaik.html

    ReplyDelete