Saturday 27 June 2015

Best Place to Visit in Jeju

Previously, Hani pernah story pasal tips on how to plan your day in Jeju. Those yang belum baca boleh click dekat link sini untuk dapatkan tips tersebut. So today Hani nak story sikit tempat tempat menarik yang Hani sempat melawat di sekitar Jeju. For your information, there are a lot of tempat menarik di Jeju and that is why Hani sarankan anda mengikuti tips yang Hani bagi dalam previous post supaya anda tidak melakukan kesilapan yang Hani pernah buat on that time. Disebabkan kesilapan itu, Hani dah terbeli tiket flight again ke Jeju next year sebab tak puas explore Jeju. Hani malas actually nak repeat travel at the same place because I can you use that money to explore another place yang Hani belum pernah explore. Tapi disebabkan Hani tak puas pergi Jeju hari tu, so Hani terpaksa repeat. 

By the way, antara tempat yang Hani sempat explore adalah:

1. Love Land, Jeju



Jeju terkenal dengan "Love Island". Ramai yang datang ke Jeju untuk honeymoon dan mengadakan majlis perkahwinan. Jadi mungkin faktor ini yang menyebabkan mereka membina Love Land. Jangan ingat Love Land ini adalah tempat romantik yang anda boleh fe-feeling. Actually Love Land is a sculpture park yang bertemakan seks. Ada banyak patung-patung seks di sini yang pada Hani tak berapa sesuai untuk bawa anak-anak ke sini. Mungkin anda boleh just google untuk tahu lebih detail pasal Love Land sebab Hani pun malu nak cerita dekat sini... huhu

Operation hours: 9.00 am to midnight
Admission Fee: 7,000 Won

2. Mysterious Road, Jeju

Disebabkan kami memang melalui tempat ini masa on the way ke next destination, so kami layankan sahaja kemisterian jalan ini. Rugi la pula kalau dah lalu tapi tak layan keunikan di mysterious road ini. Mengikut pembacaan Hani dari blog-blog lain, kalau anda neutralkan gear kereta... kereta anda masih bergerak walaupun dalam keadaan uphill. Hani dan kawan-kawan try buat macam tu dan memang betul-betul terjadi. Kereta kami masih bergerak walaupun sedang menaiki bukit walaupun dah neutralkan gear. Dengar kata ada juga cara lain kalau nak test kemisterian tempat ini seperti tumpahkan air dan sebagainya tapi disebabkan masa yang agak limited, jadi kami tidak mahu buang masa terlalu lama di sini. 

Operation hour: Anytime
Admission Fee: No

3. Mount Hallasan, Jeju

Best Place to Visit in Jeju
At Eorimok Trail

Ini adalah salah satu tempat yang menjadi penyebab kenapa Hani nak repeat balik ke Jeju. Hani terkilan sebab tak dapat nak mendaki Mount Hallasan on that time we went to Jeju. Hanya mampu selfie dan membina 'olaf' di kaki gunung sahaja. The reason was, Hani tak cukup confident untuk mendaki during winter dan Hani tak cukup knowledge and equipments untuk mendaki. Lagipun kawan-kawan yang Hani bawa time tu bukanlah kawan-kawan yang aktif hiking. No problem... Hani dah berjaya membeli tiket ke sini next year masa AA buat promotion hari tu. later, I will share my experience mendaki gunung Hallasan pula ye... tungguuuuuu...!!! Meh Hani nak kasi tunjuk sikit rupa Hallasan Mountain ni during winter..

Best Place to Visit in Jeju
Pictures taken from google image
Untuk pengetahuan anda, Hallasan Mountain merupakan gunung tertinggi di South Korea yang terletak di Jeju dengan ketinggian 1,950 meter. Terdapat beberapa trail untuk anda mendaki di sini. Kalau anda mendaki ketika musim winter, anda akan dapat melihat kecantikan pokok-pokok yang diselubungi ais seperti kristal. 

4. Seongsan Ilchubong Peak, Jeju

Best Place to Visit in Jeju
We are going to hike that peak behind us

OMG...!!! Hani suka sangat tempat ni membuatkan Hani rasa nak share banyak gambar dekat sini because I took a lot of pictures here. Kebetulan semasa Hani sampai dekat sini dah petang dan matahari hampir terbenam. So, Hani sempat layan sunset yang sangat cantik di sini. Hani tak pernah tengok view sunset secantik di Ilchubong Peak. 

Best Place to Visit in Jeju


Best Place to Visit in Jeju


Best Place to Visit in Jeju

Best Place to Visit in Jeju

Hike duration: 50 minits
Operating hours: 1 hour before sunrise till sunset
Parking Fee: 1,000 won - 2,000 won
Admission Fee: 1,600 won


5. Jeju Folk Village Museum, Jeju

Best Place to Visit in Jeju

Dekat Folk Village ni anda boleh fe-feeling macam zaman dahulu kala di Korea. Banyak drama dan movie Korea buat shooting dekat sini kalau nak ambil scene zamana dahulu. Pada mereka yang memang appreciate dengan culture mungkin akan rasa terhibur di sini. Hani lebih appreciate natural beauty. So pada Hani, Folk Village ni cuma biasa-biasa sahaja. 

Admission Fee: 8,000 won
Operating hours: 8.00 am - 6.00 pm



6. Alive Museum, Jeju

Best Place to Visit in Jeju

Oerating hours: 9.00 am - 11.00 pm
Admission fees: 9,000 won

7. Cheonjeyeon Falls, Jeju

Best Place to Visit in Jeju

Mengikut cerita-cerita orang Korea. Cheonjeyeon Falls ni dikenali sebagai 'Ponds of God'. Mungkin sebab itu tak siapa pun dibenarkan untuk mandi di sini. Ada time air akan mengalir dari sebelah atas tu dan kebetulan masa kami sampai, air tak mengalir. Mungkin sebab musim sejuk... air beku jadi ais. Tak jauh dari sini, anda boleh juga melawat tempat lain seperti Seonimgyo Bridge.

Operating hours: 8.00 am - 6.00 pm
Admission Fee: 2,500 won

8. Seonimgyo Bridge, Jeju

Best Place to Visit in Jeju
TWH letak gambar kawan TWH... saja nak bagi dia popular
Seonimgyo Bridge ni merupakan jambatan yang merentasi sungai dari Cheojeyeon Falls. Admission fee dah termasuk dalam admission yang anda bayar untuk enter Cheojeyeon Falls.

Inilah di antara tempat menarik yang Hani dan kawan-kawan sempat pergi. Sebenarnya masih banyak lagi tempat lain yang Hani tak sempat pergi contohnya seperti Halim Park, Menjanggul Cave dan sebagainya. In shaa Allah Hani akan update lagi if Hani berjaya repeat Jeju next year.


No comments:

Post a Comment